Si predstavljate, da ste se znašli v situaciji, ko je treba sodelavcu povedati neprijetno novico ali pa se na to še pripravljate? Kako bi mu na primer povedali, da bo premeščen v drug oddelek ali pa da ne bo napredoval? Kako mu pojasniti, da bo odpuščen, da se njegovo delovno mesto ukinja? Priča smo lahko stiskam, negotovosti, neprijetnim občutkom, zmedenosti, tudi jezi, ogorčenosti: to pa lahko zmanjšamo ali vsaj nadzorujemo, če poznamo nekaj temeljnih pravil.
Kako boste to storili? Lahko izbirate med različnimi pristopi:
Kaj ste izbrali? Če ste se odločili za prvi odgovor, ste posegli na področje kritike. Začetek je res objektiven, žal pa se zaključi z iskanjem krivca – kdo je kriv oziroma odgovoren za premestitev. Če ste se odločili za drugi primer, ste s sogovornico začeli sočustvovati. Prišlo je do t. i. zlitja, kar pomeni, da ste skupaj začeli »jamrati«. Problem je postal skupen, ni več meja, kaj je objektivno in kaj subjektivno. Če ste izbrali tretji primer, ste se pravilno odločili. Sogovornici ste pojasnili objektivna dejstva in iz njih izpeljali sklep – za odločitev so pomembna dejstva. Četrti primer pa kaže, kako ste se želeli skriti za abstraktne pojme oziroma razlage, kar ustvarja distanco, nerazumevanje in navidezno moč.
Poglejmo celoten tretji primer.
Vsebinsko se je držal pravil – objektivno je pojasnil dejstva in izpeljal sklep. Prav tako je kolegici želel pomagati. Lahko pa bi se bolje odzval na njena vprašanja.
Vprašala ga je:
Kaj, zakaj pa ravno jaz?! Drugi bodo pa ostali?!On pa ji je odgovoril:
Vem, zate je to večja sprememba. Sklep je dokončen.Veliko učinkoviteje bi bilo, če bi ji pojasnil, zakaj ravno ona:
Tudi drugi bodo premeščeni. Dokončne sklepe dobim/ oblikujem naslednji teden. Ali:
Za enkrat bodo drugi ostali. Poglejva, kako to. V zadnjih letih, še posebej na letnih razgovorih sva oblikovala cilje. Realizacija ciljev je dosegla lansko leto okoli 60 %. Vem, da so bili tudi objektivni razlogi. Pomembno je, kako si se sama potrudila. Se spomniš, ko sva govorila o izdelovanju seznama vseh dobaviteljev. Omenila si, da seti ne da biti tako natančna … (sledi naj objektivni opis, kako je delala, kaj je delala, na kakšen način – sliši naj se zgolj kot objektivno ali nevtralno navajanje dejstev).Na osnovi objektivne analize naj nadrejeni izpelje svoj sklep:
Zato sem se odločil za premestitev.Lahko pa je edini vzrok samo zmanjševanje zaposlenih. Takrat naj nadrejeni vztraja pri svoji odločitvi:
Odločil sem se na osnovi svojih opažanj, kako sodelavci delujete skupaj. Upošteval sem različne tipe vlog v timskem delu (lahko pojasni, katera teorija mu je služila kot osnova).
Tu pa je nadrejeni želel obdržati avtoritarno držo, ki omogoča distanco – stal je in stoje pojasnjeval. Lahko ga razumemo: neprijetno mu je bilo, zato se je raje držal nekoliko vstran – na »distanci«. Veliko bolje bi bilo, da bi ji pojasnil sede (enakovredna drža – ista lega oči). S tem bi pokazal veliko večjo empatijo (razumevanje) za sodelavko.
Najprej je dobro poznati zgradbo izrekanja neprijetnih novic:
Nadrejeni je na posnetku že upošteval aktivno poslušanje:
Uporabil je parafraziranje: s svojimi besedami je potrdil njeno stanje in tako pokazal, da jo razume. Lahko bi s parafraziranje preveril še razumevanje (Se pravi, da …; Če prav razumem …). Še vedno pa naj se v nadaljevanju sklicuje na dejstva.
Prav tako je z vprašanji želel poiskati nadaljnje možnosti:
Kljub dejstvom ji je bil pripravljen pomagati in poiskati nadaljnje možnosti, da bo premestitev zanjo čim lažja.
Koristni napotki za četrto stopnjo
Ko boste sogovorniku pomagali iskati nadaljnje možnosti, si lahko pomagate s podobnimi vprašanji:
Koristni napotki za peto stopnjo
Kaj je treba še vedeti oziroma upoštevati?
Veliko učinkovitejši boste, če boste sodelavce razumeli (parafraziranje), pojasnili in vztrajali pri dejstvih in skupaj z njimi iskali možnosti za naprej. Če pogovor zaradi čustev ne bo mogoč, ga je bolje prekiniti in zaposlenega kasneje poklicati, da pogovor zaključite. Če ne bo želel, je treba spoštovati njegovo odločitev in mu pojasniti, da se lahko kadarkoli oglasi pri vas. Izbira je sedaj njegova.