Se morda spomnite, kdaj ste nazadnje komu želeli podati kritiko? Morda se niste strinjali z njegovim načinom dela, morda vam ni bilo všeč njegovo vedenje ali pa vas je zmotilo njegovo poročilo, ker ste pogrešali natančnejši pregled rezultatov … Kako ste se odzvali? Kako sodelavcu poveste kritiko? Kako pa to storite doma?
Eden izmed najbolj znanih pristopov je t. i. »power burger«, ki bi ga lahko poimenovali tudi motivacijski sendvič: pomeni človeku povedati kritiko in ga pri tem motivirati za nadaljnje delo oziroma potrebne spremembe. Prav tu nadrejeni pogosto naredijo usodne napake:
Tak pristop bi se slišal takole:
Pomislite, kako bi se počutili, če bi bili deležni take kritike? O čem bi razmišljali? Najverjetneje za spremembe, izboljšave ali dodatno delo ne bi bili motivirani. Morda bi razmišljali, kako bi se sogovorniku uprli, kako bi branili sebe in svoje delo. Lahko pa bi ugotavljali, da je najbolje biti tiho in si misliti svoje. Ne prvo niti drugo razmišljanje ne bi pripomoglo do večje motivacije za nadaljnje delo. Škoda. Nadrejeni je naredil napako, saj ni vedel, znal ali hotel pravilno pristopiti in se pogovoriti o nadaljnjem delu.
Namesto tega lahko izbere t. i. motivacijski sendvič. Potrebuje kruh – dva kosa, ki predstavljata pozitivni del kritike, in tri nadeve (lahko uporabi tudi »dietni sendvič«– glej nadaljevanje!), ki označujejo manj zaželeni del in priporočila/predloge za izboljšave:
Če povzamemo, je sendvič videti takole:
Pravilno izrečena kritika naj zazveni kot povratna informacija brez presojanja. Sogovorniku je treba brez obsojanja (ali vrednotenja) opisati:
Morda vam bo šlo lažje s pomočjo spodnjih fraz:
Katere nadeve ali del kruha lahko izpustimo? Če bi razmišljali stereotipno, bi dejali, da moški najprej izpustijo drugi nadev (vpliv name), a je sendvič še vedno kakovosten. Prav tako lahko izpustimo zgornji kruh (morda sogovornik sam ve, kaj lahko v prihodnje pričakuje). Sendvič je lahko tudi brez prvega nadeva (namesto pojasnjevanja, kaj še manjka oz. ni dobro, lahko nadaljujemo s tretjim nadevom: kaj priporočamo, želimo, potrebujemo …). Kadar sodelavec npr. res naredi napako, bo manj iskreno, če ga bomo najprej pohvalili (če smo zaradi njegove napake jezni ali razburjeni, najverjetneje naš glas oziroma pristop ne bo zazvenel kot pohvala, zato bo bolje, da v določenih situacijah izpustimo spodnji kos kruha. Vsekakor mora ostati tretji nadev: pojasniti, kaj želimo, pričakujemo, priporočamo, naročamo …, ki naj zazveni objektivno (brez napadalnih tonov).
Prvi primer:
Drugi primer:
Tretji primer:
Četrti primer (ni »dietičen«)
Četrti primer (sodelavki bi radi pojasnili, da vas moti njeno glasno govorjenje, kadar se pogovarja po telefonu; ste namreč v isti pisarni):
Pomislite na sodelavce, stranke, poslovne partnerje, tudi domače. Bo treba komu izreči kritiko? Nekaj situacij:
Pomislite, kaj bi rekli, katere besede bi uporabili, bi se odločili za celoten sendvič ali bi raje pripravili » dietičnega« …?
Če želite, lahko svoje »sendviče« pošljete na e-naslov: tatjana.zidar@siol.net in tako preverite, če so dovolj učinkoviti. »Popravljene oziroma izboljšane« – če bi bilo seveda potrebno – vam pošljemo na vaš e-naslov.
Preverite, kako je nadrejeni izrekel kritiko svoji podrejeni? Katere elemente (kruh in nadeve) je uporabljal? V naslednji številki boste lahko preverili, če je nadrejeni upošteval pravila.